Hoe kan ik in de winter blijven sporten?

Gepubliceerd op : 05 januari 20223 min leestijd

Eenzaam en vergeten liggen ze sinds enkele maanden te rusten: joggingschoenen, sportkleding en polshorloges. De meeste zagen het daglicht voor het laatst in september. En veel van hun eigenaars zijn niet van plan om ze weer te zien tot maart. Sport en lichaamsbeweging zijn momenteel nauwelijks in het bewustzijn van de mensen aanwezig.

Na het werk is het donker, koud en regent het vaak. In oktober denken sommige mensen nog met een slecht geweten aan hun zomerwandelingen in het park. Maar dat is lang geleden. Nu is leven zonder sport een gewoonte geworden.

Marteling voor het lichaam

Hoewel ze lange tijd op kantoor hebben gezeten, zijn de meeste mensen nu blij dat ze tv kunnen kijken, op de bank kunnen zitten en vooral comfortabel kunnen eten. Op lange termijn is dit leven een marteling voor het hart, de spieren en de gewrichten. Alleen de vetkussentjes komen tot leven. Dus niemand moet verbaasd zijn als in april de lentekleding niet meer past.

De kansen van alledag optimaal benutten

Het DAK beveelt aan om het onderwerp lichaamsbeweging nu niet helemaal los te laten. Lichaamsbeweging is ook een kwestie van gewoonte. In het voorjaar opnieuw beginnen is veel moeilijker als je nu niet actief blijft. Natuurlijk moet niemand joggen in een donker park.

Maar er zijn ook veel manieren om uit de dagelijkse sleur te stappen: de lift links laten liggen en de trap nemen, naar een naburig kantoor gaan in plaats van te bellen als collega’s vragen hebben, zo veel mogelijk uit je stoel opstaan.

Bovendien is de lunchpauze een ideale gelegenheid om een frisse neus te halen. Een stevige wandeling – alleen of met collega’s – stimuleert de bloedsomloop.

Weekends voor uw favoriete sporten

En dan zijn er nog de weekends – het is daar licht. Op zaterdag en zondag kunt u alle sporten beoefenen die in de zomer leuk waren: inline skaten, joggen, wandelen of fietsen.

Eindeloze mogelijkheden

Zelfs op doordeweekse avonden zijn er zoveel mogelijkheden om actief te zijn dat er geen excuses meer zijn: het zwembad is open, de fitnessclub en de tennishal ook. En er zijn overal sportclubs met een breed aanbod aan activiteiten: jazzdans, jazzgymnastiek, yoga, Pilates, fitnessgymnastiek, stretching, aerobics, krachttraining, volleybal, handbal, basketbal, vloerhockey, tafeltennis, badminton… de lijst is eindeloos. En als je dan nog niets gevonden hebt, kun je gewoon weer dansles nemen!

Kom van de bank af – het is beter met meer mensen

Het is vaak moeilijk om jezelf te motiveren om alleen aan sport en lichaamsbeweging te doen, vooral wanneer je buiten niet echt in de verleiding komt door de natuur. Een trainingspartner kan je nu helpen. Waarom vraagt u niet een bevriende collega om u te vergezellen? Samen kun je tennissen of squashen, gaan rolschaatsen of gewoon joggen. Zelfs een bezoekje aan de sportschool is leuker samen.

Laat de anderen niet in de steek

Iedereen die ooit in een team heeft gespeeld, weet: elke man – en vrouw – telt hier. Voor wie het moeilijk vindt zich te motiveren om op warme avonden te gaan sporten, zijn teamsporten bijzonder geschikt. Het is immers uitgesloten dat een teamspeler tijdens de training de anderen in de steek laat.

Een ander voordeel van teamsporten is dat gelijkgestemden samenkomen en dat het plezier in bewegen aanstekelijk werkt. Regelmatige teamsporten zijn meer dan alleen maar lichaamsbeweging.

Plan du site