Alles over remweg

We hebben allemaal op de rijschool geleerd wat de remafstand is, maar kop-staartbotsingen in het verkeer zijn een dagelijks verschijnsel. Bestuurders schatten de remafstand en het remvermogen van het voertuig of de remafstand vaak verkeerd in en laten niet voldoende afstand tot het voertuig voor hen. Om ongelukken te voorkomen, kan elke meter en elke seconde doorslaggevend zijn. Voor iedereen die veilig de weg op wil, hebben we de belangrijkste informatie kort en bondig samengevat.

Wat is de remafstand?

Voordat u het voertuig kunt afremmen, moet u eerst het gevaar onderkennen. De remafstand begint dus pas wanneer de reactieafstand volledig is. De reactieafstand is de afstand tussen de waarneming van het gevaar en de activering van de voertuigrem.

De reactieafstand varieert van bestuurder tot bestuurder en kan door vele factoren worden beïnvloed. Meer informatie over het onderwerp « afgeleid rijden » vindt u in deze blogpost: « Afgeleid, en waarom wij medeverantwoordelijk zijn ».

Nadat de rem is aangetrokken, heeft de auto nog een lange weg te gaan voordat hij tot stilstand komt. Dit is precies de remweg. De afstand tussen het intrappen van de rem en het tot stilstand komen van de auto.

Op een droge weg resulteert een snelheid van 50 km/h in een remafstand van 25 meter. Als je de snelheid verdubbelt, verviervoudigt de remafstand. Bij een snelheid van 100 km/h bedraagt de remafstand dus 100 meter. Als u 100 km/h rijdt, zal de auto 75 meter later tot stilstand komen dan bij 50 km/h.

Bij een noodstop, d.w.z. een noodstop waarbij de koppeling en de rem gelijktijdig volledig worden bediend, bedraagt de remafstand de helft van een normale remafstand. Bij een snelheid van 100 km/u bedraagt de remafstand dus 50 meter.

Als u nu de remafstand en de reactieafstand berekent, krijgt u de remafstand. Dit is de afstand die daadwerkelijk nodig is vanaf het moment dat een obstakel wordt gedetecteerd en de rem wordt ingeschakeld totdat het voertuig tot stilstand komt.

Wat beïnvloedt de remweg?

De berekening van de remafstand hangt af van een aantal factoren, die niet in de bovenstaande berekeningen zijn opgenomen. Het is daarom van groot belang dat bij de berekening van de remafstand rekening wordt gehouden met de volgende invloeden. En de hierboven berekende waarden moeten slechts worden beschouwd als gemiddelde waarden, als een ruwe richtwaarde.

Een belangrijke factor is het type en het gewicht van het voertuig. De afmetingen, de luchtweerstand en de werkelijke remprestaties van het voertuig zijn even belangrijk. Een vrachtwagen heeft meer remafstand nodig dan een personenwagen. Ook de staat van het voertuig speelt een doorslaggevende rol. Hebben de banden voldoende profiel voor optimale grip op de weg, is er voldoende remvloeistof en is ook het aantal banden van invloed. Hoe meer contact de banden met de weg hebben, hoe beter de grip.

Ook de toestand van het wegdek is bijzonder belangrijk voor de juiste berekening van de remafstand. In droge omstandigheden is de remweerstand anders dan in natte omstandigheden. Als u met een snelheid van 50 km/u rijdt bij droog weer, bedraagt de remafstand 25 meter. Als je dan de reactieafstand meetelt, is de remafstand ongeveer 40 meter. Op een besneeuwde weg bedraagt de normale remafstand 100 meter, dat is ongeveer vier keer zo lang als op een droge weg. De remafstand op een besneeuwde weg bedraagt dan ongeveer 115 meter. In het algemeen is de remafstand ongeveer drie keer zo lang op een besneeuwde weg en ongeveer zeven keer zo lang op ijzel.

Een andere belangrijke factor voor de remafstand is de belading van het voertuig. Volledig afremmen kan fatale gevolgen hebben als de lading niet of niet goed is vastgezet. Daarom moet er bijzonder goed op worden gelet dat het voertuig goed beladen is! De lading mag tijdens het rijden niet uitglijden, rollen, vallen, kantelen of instorten. Bij het vastzetten van de lading moet altijd rekening worden gehouden met voluit remmen, uitwijkmanoeuvres en onvoorziene slechte wegomstandigheden.